zaterdag 9 januari 2010

Op Zoek naar METERSNOEK – Deel 6

‘Riviersnoeken’

Een virus
Op 10 oktober 1998 sloeg het Snoekvirus toe. Ik had de zomer ervoor weer eens gevist sinds dat ik een jaar of tien was. En op deze historische 10-10-98, ruim 10 jaar later, ben ik onbeschermd blootgesteld aan, het oh zo agressieve virus: 'Esox Lucius'. Ik ving een Snoekje van 45 cm en was er erg blij mee, niet wetende wat voor gevolgen deze ene vangst zou hebben voor de toekomst.

Met deze snoek verspreidde het virus zich
Maanden met de ‘r’
Het virus breidde zich behoorlijk uit, vooral in de maanden met de ‘r’ had ik er veel ‘last’ van. In maart werd het virus wat minder en in september begon het weer behoorlijk op te spelen. Het vreemde was ook weer dat de vangst van een Snoek het virus juist agressiever maakte. Ik wilde graag nog een Snoek vangen en natuurlijk het liefst iets groter. Toen kwamen de 90-ers in beeld. Al redelijk vroeg binnen mijn Snoekcarrière wist ik er één te vangen, maar een evenaring liet lang op zich wachten. Na verschillende 90-ers en in september 2009 een exemplaar van 99 cm, wordt het nu tijd voor een Metersnoek.

Weerstand
Binnenkort zal de ‘Effectieve-Metersnoek-Uren-Teller’ weer een aantal uren omhoog gaan. Al jaren, en dat zijn er waarschijnlijk al tien, moet ik van vismaat Wesley horen, dat de grote Snoeken op de rivier zitten. En al die jaren heb ik weerstand gehad om deze strijd aan te gaan, maar volgende week moet ik eraan geloven. Met een geplande voersessie van een paar dagen op de rivier, zullen we op dag vier een aantal uur gaan zitten.

Ik heb me afgevraagd waar de weerstand vandaan komt. Waarom ben ik niet eerder op deze manier de strijd met grote Snoek aangegaan en waarom ben ik niet eerder een offensief gestart tegen Wesley z’n heilige overtuiging. Natuurlijk hoop ik dat Wesley gelijk heeft en dat we de eerste sessie een Snoek van 70 cm vangen om vervolgens door te gaan naar groter… Maar ik weet ook dat Riviervisserij enorm taai kan zijn. Daarnaast weet ik zo weinig van Riviersnoek, dan alleen maar vage geruchten. Kortom ik ben bang, bang voor een teleurstelling. Maar ik ben ook weer verwachtingsvol, stel je voor…

2010 wordt het jaar
De knoop is dus doorgehakt, al een paar maanden geleden, met de start van ‘Op Zoek naar Metersnoek’. Een onverwachte 99-er stelde me daarnaast ook weer wat gerust; ‘de topper voor 2009 is binnen’. Daarnaast kijk ik ook terug op een succesvol jaar, met mooie en bijzonder vangsten, de kaart zegt genoeg.
Maar nu zijn we aangeland in 2010, de ‘Effectieve-Metersnoek-Uren-Teller’ staat al een tijdje op 8 uur en misschien wel met voorbedachten rade. 2010 gaat het jaar worden, waarin de eerste Metersnoek op het droge komt. Ik raak steeds meer overtuigd van de tactiek die we gaan toepassen en bovenal; de stek waar we de strijd aangaan.

Statisch
We gaan dus statisch Riviersnoeken. Ofwel, Snoeken op de karpermanier… Karperhengels, piepers, hoge steunen in het water, op de bodem, alleen dan met dood aas i.p.v. boilies. Deze week heb ik twee zakken met ingevroren Sardines gekocht, daarnaast heb ik nog wat Voorns en Baarzen in de vriezer liggen. Wesley beschikt nog over wat Wijting, kortom een mooie cocktail om te voeren. Tevens brengen we nog een bezoek aan de markt voor wat Makreel. Met allebei twee hengels kunnen we een behoorlijk gebied bevissen waar we in de dagen ervoor stukjes vis hebben voorgevoerd.

Tegen de avond
De contacten die ik niet heb, heeft Wesley wel. En met contacten bedoel ik mensen die zelf op de rivier met resultaat snoeken. Zo'n persoon kan je overtuigen en motiveren. De schemering schijnt ook een prima moment te zijn om een aanbeet te verwachten. In de loop van de middag zullen we dus op pad gaan en begin van de avond houden we het voor gezien. Met de kou in het vooruitzicht is dat denk ik maar goed ook. De voorbereidingen zijn in gang gezet, de teller staat op 8 uur, nog 42 te gaan, het aantal metersnoeken staat op nul!

Leo

Geen opmerkingen: