zondag 6 september 2009

Noorwegen 2009

Na een half jaar voorpret vertrok ik op 28 augustus met studiemaat Chris naar Noorwegen, Oslo om precies te zijn. Hoofddoel van de vakantie was relaxen en genieten van de natuur. Subdoel was om wat vis te vangen als de omstandigheden het toelieten.
Een dag later was het hoofddoel al grotendeels bevredigd: we zaten in de omgeving van Sigdal tussen de meren, bergen, beken en in de wijde omgeving waren geen auto’s, mensen, winkels en drukte te bekennen.

Ook het subdoel zou deze dag al gedeeltelijk bevredigd worden want om 10.00 uur gleden we met een Canadese kano te water, gewapend met een hele lichte geleende hengel, blinkertjes, fototoestel en lunchpakket. Na een uur varen was het voor het eerst raak: een baars van ongeveer 15 cm klapte fel op de blinker. Het uur daarna bleef het rustig. We trokken de kano op het droge, genoten van ons lunchpakket omringd door vogels, schitterende natuur en verse elandensporen…… ellendig hoor zo’n reisje ;-)
Na de lunch te hebben genuttigd, gleden we weer te water en na drie minuten was het raak. Een felle aanbeet op de lichte hengeltop. Ik voelde aan mijn hengeltop dat de vis aan de anders kant een andere weerstand bood dan de eerder gevangen baars. Na een minuutje lag er een mooie beekforel van zo’n 20 cm in mijn handen, een soort die ik nooit eerder in het wild had mogen vangen!

Die dag vingen we 6 mooie forellen en 2 baarsjes. Monsters of specimen waren het zeker niet. Op dit meer geldt echter de oeroude Olympische gedachte: ‘meedoen is belangrijker dan winnen’. En geloof me, als je op zo’n meer in de middle of nowhere zit en ben omringd door zo’n schitterende natuur, ben je maar wat blij dat je ‘mee kan doen’ en voelt elke centimeter vis die je vangt als een nieuw persoonlijk record…


De verdere week had ik erg graag een keer met een opstapboot de zee opgegaan voor platvis/ gul/ kabeljauw of wat dan ook maar in verband met gesloten toeristenseizoen bleek dit slechts mogelijk wanneer we zo’n 400 euro neer wilde tellen, per persoon wel te verstaan. Ook het weer zat aan de kust niet echt mee (understatement) dus heb ik besloten deze droom gewoon nog op mijn
‘thinx 2 do-lijstje’ te laten staan, goede reden om nog een keer terug te keren naar Noorwegen ;-)

Jaco

1 opmerking:

Chris van Rijswijk zei

Goed man, vismaat,

- meter snoek of 30 ponder?


Vr gr Chris