zaterdag 5 september 2009

Op Zoek naar METERSNOEK – Deel 4

‘De magie van 100 cm’

Dichterbij lukt niet… Na 99 cm komt dé Meter! Ik heb het vaak moeten horen de laatste dagen; “Kon je er nu geen meter van maken?” of “Aah, dat is toch gewoon een Meter!”

Nee, het is geen meter, niet voor mij tenminste. Ik schreef al eerder dat ik liever 1,03 meter vang dan 1,00 precies. Maar nu zit ik mezelf al weer in te dekken voor een mening van een ander. En daar gaat het nu juist om, ik doe het voor mezelf. Ik wil mezelf niet belazeren door een lengte af te ronden. En al zou het dus de volgende keer wél 1 Meter precies zijn, dan heb ik mijn eerste Metersnoek te pakken...

Een rare week was het wel. Na het uitbrengen van ‘OZNM deel 1 t/m 3’ vang ik mijn recordsnoek… Alsof het zo moest zijn. Ik ga dus vrolijk verder met deel 4. Zoekend en lezend op internet kom je behoorlijk wat metersnoeken tegen. Op metersnoeken.nl heb je zelfs de 120+ lijst met al twee dames van 130+. Magische grenzen zijn net planningen, ze rekken mee. De magische grens van 100 cm is dus ook weer heel persoonlijk. Voor veel fanatieke Snoekbaarsvissers geldt inmiddels deze magische grens. Voor de fanatieke Snoekvissers dus 120+ en dus zelfs 130+. Voor mij voorlopig 100+ maar dit zal wellicht ooit richting 110+ gaan…

“Maar dát, lieve kinderen, dat is weer een ander verhaal!”
(Een legendarische uitspraak van Dé Sprookjesboom)

De laatste week ben ik heerlijk verzeild geraakt in de artikelen van Co Sielhorst; Op Zoek naar MEGAsnoek. Co is al een ‘stapje’ verder dan dat ik ben. Heerlijk om zijn bevindingen te lezen. Even wennen dat Co (voorlopig) weinig met mooie snoekplaatjes heeft, maar na 5 artikelen went dat… Geeft maar weer aan hoe verziekt we soms zijn, we moeten plaatjes zien. Co heeft me weer laten inzien dat de geest ook een heleboel kan invullen. De fantasie is 9 van de 10 keer beter dan de werkelijkheid. Een verfilmd boek valt tenslotte ook vaak tegen.

…Co Sielhorst heeft zichzelf een doel gesteld voor het jaar 2001: het vangen van een mega-snoek. Een vis van plus 35 pond of boven de 1,25 meter. Het plan is rond. Het water waar het moet gebeuren is gekozen. De zoektocht begint in januari 2001. Dan zal hij van iedere sessie een verslag maken…

Afijn, ik doe me iedere dag een paar artikelen cadeau en dat is genieten. Terugkomend op hoe persoonlijk Magische Grenzen zijn; de bovengenoemde zijn ongekend. Geniaal om te lezen dat Co snoeken van dik boven de meter (en zelfs 115+) zonder al te veel gedoe in het water onthaakt, niet vastlegt op de gevoelige plaat en weer laat gaan. Het laatste (laten gaan) is natuurlijk vanzelfsprekend. Het geeft maar aan dat Co met iets heel persoonlijks bezig is. Ondanks dat hij schrijft voor groter publiek, hij doet het voor zichzelf. Hij hoeft niet zo nodig ‘bewijs’ te leveren. Co heeft een ‘competitie’ met zichzelf… schitterend!!


Leo

Geen opmerkingen: