donderdag 29 oktober 2009

Franse septembersessie Deel 1

Heel de zomer heb ik moeten aanzien hoe zo’n beetje al mijn collega’s beurtelings het zonnige zuiden, de één nog verder dan de ander, hebben aangedaan. Alle officiële zomerdagen heb ik wel gewerkt. Maar de 2e week van september was het dan eindelijk mijn beurt. Met een volle bezetting op de zaak ben ik er tussenuit geglipt om mijn batterij eens flink op te laden. Dit gaat dan ook gebeuren in het zuiden de la belle France!

Samen met Daan en een slordige 125kg bollen zijn we donderdagochtend 10 september afgereisd naar Cahors. Dat is precies 1000km van huis. Hier zouden we overnachten in een Formule 1 hotel zodat we de volgende ochtend fris en fruitig van start konden gaan. Voor de avondschemering was ingevallen waren we al op plaats van bestemming. We grepen deze snel verlopen reis aan door een nabijgelegen restaurant aan te doen. Een plaatselijke fles wijn werd vakkundig gekozen door meneer “Vin” Van Dijk, wat hem altijd zeer goed afgaat moet ik zeggen. Deze keer was zoals verwacht niet anders. Na ons hoofdmaal en koffie met een likeurtje genuttigd te hebben zijn we teruggekeerd naar ons kladhotel.

De volgende morgen omstreeks 08uur vervolgde we onze reis. Het was maar 40km van ons nachtverblijf. Binnen het uur waren we dan ook al aan de oevers van rivier de Lot. Op deze stek, ook wel door ons de trechterstek genoemd, hebben we vorig jaar buitengewoon ontspannen gevist en ook verrassend mooie spiegelkarpers gevangen. Voor de Lot vrij ongewoon aangezien het bekend staat om zijn schubs. We zouden nu alleen voeren en later terugkomen. Vijftien kilo boilies gingen te water hier. Die dag hebben we onze tijd besteed om te gaan pionieren aan de Lot. Kilometers zandpaden hebben we bereden om hopelijk prachtige stekken te vinden. Enkele stekken hebben we licht gevoerd om wellicht later in de week terug te keren. Vlak voor de schemering zijn we neergestreken op een stuk Lot wat afgedamd was. Ik koos voor 2 hengels in de geul (7 meter diep) en 1 hengel aan eigenzijde op het schuine talud. Rond het nachtuur kwam Daan zachtjes naar me toe gelopen. Hij fluisterde me dat mensen schuin aan de overkant zojuist aangekomen zijn. Ik zag ze met zaklampen heen en weer lopen en de deuren van de portieren van de auto waren duidelijk hoorbaar. Wat zouden ze daar doen? Vissers? Vaag was het voor ons wel. Daan opperde om de beetmelders uit te schakelen, want een aanbeet zou enorm galmen in deze steile bergachtige omgeving. ’s Nachts vissen is immers niet toegestaan hier. Na een kwartier was ik alweer in slaap gevallen. Kort erop hoorde ik ineens mijn slip gieren! Bij het aanslaan voelde het apart. Een wilde vis maar wel één met body. Daan lag 10meter van mij vandaan maar had doordat de piepers uit stonden niets gehoord. Ik moest het alleen doen, ik kon geen geluid maken want aan de overkant waren mensen een half uur geleden gearriveerd. De vis was krachtig en het gelukte me dan ook niet om deze snel af te handelen. Na een minuut of 20-25 zat de vis onder mijn top. Daan schrok wakker doordat de vis het wateroppervlak doorkliefde. Hij stamelde iets over een ree… Hij begreep totaal niet wat er gaande was. Ssssstt, ik heb beet fluisterde ik. Mensen…overkant… herinnerde ik hem.
Daan strompelde van zijn stretch en nam het net van me over. Wes, een meerval heb je zei ie! Toch knap gezien van hem in het aarde donker, mijn vermoedens dat ik zo’n baardmans aan de haak had werden bevestigd. Even later zat ie in het net. We schatten de vis op ca 1.10m.
De verdere nacht en ochtend bleef het stil.

De volgende nacht hebben we 80km verderop gezeten. Op dit stuwstuk moeten volgens zeggen mooie vissen huizen. Op deze reeds aangevoerde stek hebben we geblankt. Halverwege de ochtend kozen we ervoor om terug te rijden richting de trechterstek en deze te voorzien van vers voer. Morgen zouden we het gaan afromen was ons plan! Voor aankomende nacht zijn we een aantal stuwstukken stroomopwaarts gaan zitten. Waanzinnig mooie stek om te logeren, maar het bleef wederom stil bij onze stokken…. Drie nachten gevist en geen enkele karper op de mat. Dan moet het vannacht maar gebeuren op ons zeer royaal bevoerde trechterstek! De hengels werden secuur uitgevaren en voorzien van een paar klauwtjes boilies. Nu maar hopen dat ze er bovenop zitten.

Binnen een kwartier was het al raak, een barbeel had zich vergrepen aan mijn gekookte boilie. Voor het avond was hadden we al een stuk of 6 witvissen te pakken. Heel veel vis op ons voer maar aast er wel karper op? De twijfel sloeg toe… Dan toch, omstreeks 22uur een run!. Notabene een hengel niet van de voerplek! Daan had die nonchalant onder het kantje geslingerd. Een spiegel van begin 30 pond werd digitaal vastgelegd. Dertig minuten later was het diezelfde hengel die weer afging. Nu was het mijn beurt om te drillen. We moesten er met de boot achteraan omdat ie door diverse op de bodem gelegen takken was gezwommen. Het gelukte ons om deze naar later bleek prachtige spiegel in het net te krijgen. Net geen 40 pond en wederom een prachtige bouw! De nacht was relatief rustig maar in de vroege uurtjes hebben we onze hengels verscheidene malen moeten terugbrengen. De kopvoorns en barbelen waren superactief. De karpers bleven helaas uit.


Een Lotspiegel van begin 30 Pond


En één van net geen 40 Pond

Het was alweer dinsdag. Ik besloot om ook een hengel onder de kant te leggen alleen dan onder mijn top op ca. 3 meter water. Midden in de nacht was het dan ook juist die hengel waar een karper ermee vandoor ging met mijn snowman-combinatie. Daan kwam aangesneld en nam de kromme hengel van me over. Helaas raakte de lijn verstrikt aan een grote tak/ boom op de bodem van de Lot. Er zat niets anders dan de karper los te maken met de boot.. Maar na een kwartier ploeteren was de vis nog steeds niet bevrijd van dit obstakel. Ik besloot om een andere hengel binnen te halen. Hiermee wilde we de lijn aan de andere kant van het obstakel dreggen omdat de vis nog steeds kleine runs nam. Na wat geluk haakte ik de lijn. Daan drilde de vis met de hand af en nadat de 11kg wegende spiegel in het net hing, konden we de lijn afknippen en door de boom terugflossen.
Na 5 dagen doorgebracht te hebben op de Lot reisden we af naar een diep stuwmeer op 130km afstand, daar zouden we de rest van onze sessie gaan doorbrengen.

Wesley

Lotspiegel van begin 11 kg

1 opmerking:

Anoniem zei

Nuttig verhaal, ik kijk uit naar deel 2!! Kan het niet laten maar de barbeel (ook al is het bijvangst) ziet er ook best aardig uit!
Mazzel Leo