zaterdag 29 augustus 2009

Een kop... zo groot...

Vandaag was weer onvergetelijk. Samen met Conner en Pa op pad om een Snoekje te vangen. Na veel pijn en moeite haakte ik gelukkig op de terugweg nog een Snoek van 50 cm. Even op de foto en weer verder.

Iets voor het begin was het weer raak. Een stevige aanbeet en een log gevaarte aan de andere kant van de lijn. Niet lang na de aanbeet kwam het enorme exemplaar even aan de oppervlakte en zag ik een kop… zo groot had ik hem nog nooit gezien. Na een felle worsteling ging de Snoek er weer vandoor en trok de lijn zonder probleem door de al redelijk dicht gedraaide slip. Na een paar minuten, met inmiddels Pa en Conner meekijkend, kwam de Snoek langs de kant en kon ik een poging wagen ‘hem’ te pakken. Hij had de plug behoorlijk opgeslokt en een kieuwgreep was niet geheel zonder risico’s…. Dan maar achter zijn kop met twee handen… maar zelfs die kreeg ik er niet omheen. De Snoek ging er weer vandoor en inmiddels stonden er meer voorbijgangers mee te kijken. Bij de tweede poging wilde ik geen risico meer nemen.

Ik had inmiddels een aardige indruk gekregen van de omvang en wist dat dit wel een recordvis zou worden. Ik gaf Pa de hengel en had zo twee handen vrij om de vis te pakken. De onderlijn stak links uit zijn bek, wat zou betekenen dat rechts veilig was om hem te lichten. En zo gebeurde het, dat een paar tellen later mijn grootste Snoek ooit voor me lag. Eerst meten…. en dat hebben we drie keer gedaan. Niet omdat ik zo graag op een meter uit wil komen, dan liever een paar cm meer. Deze schitterende, volmaakte rover kwam iedere keer weer uit op 99 cm. Geweldig! Foto’s maken en snel terug. Het had een mooi exemplaar geweest om eens te wegen, want aan alles zag en voelde je af, dat dit een serieuze vis is.

Na ‘Op ZOEK naar METERSNOEK deel 1 t/m 3’, welke ik eerder deze week schreef, is deze dame toch wel een kroon op deze week… maand… of misschien wel van 2009. Maar het vervelende is… het seizoen moet nog beginnen, dus ik houd mijn hart vast. Voor mij is 2009 al geslaagd, maar wellicht komt die Metersnoek er nog aan. De 50 effectieve Metersnoek-vis-uren moeten nog ingaan. Wat dat inhoud kan je lezen in deel 2. Maar wanneer je zulke exemplaren ook tussen ‘neus-en-lippen’ door vangt, dan wordt struinen ook weer leuk ;)

Geen opmerkingen: