vrijdag 16 juli 2010

Het Markkanaal Deel 1


Na wat wikken en wegen heb ik uiteindelijk toch voor wat nachten aan het Markkanaal gekozen. Een heerlijk water, een rustige omgeving en vooral kans op behoorlijke bakken van vissen! Maar daar hoort wel bij dat je enigszins aan een stek moet gaan werken! Ofwel…. Een stek moet gaan lopen en voor het mooie is een geplande voersessie zeker niet onaardig!
Daar had ik geen tijd meer voor, dus moest de stek maar langzaam aan gaan groeien!


Bezoek op mijn hengeltop!!

Op dag twee kreeg ik trouwens al bezoek van de Jachtopziener uit deze regio. Een zeer geschikte vent, ook een visser, waarmee ik algauw drie kwartier stond te kletsen. Er zit dus behoorlijk wat wild hier in de omgeving en ik moet er niet van opkijken wanneer er nog wat vossen in de buurt zouden verschijnen! Daar ging hij trouwens diezelfde avond op jagen, op nog geen steenworp afstand van de tent…. Fijn om te weten!! Ook hij had een voerstek gemaakt, alleen dan voor de vos en kwam diezelfde dag nog een keertje buurten. Ik had er een nieuwe ‘vriend’ bij. Hij wist me trouwens ook te vertellen dat hier twee weken geleden 38 Pond was gevangen… Dat horen we maar al te graag. Verder vindt hier ook nog wel eens wat illegale stort plaats. Auto's hebben hier 's nachts niets te zoeken... En ik hoor er regelmatig één langskomen. Hij geeft toch z'n nummer maar even... Altijd handig!


Bezoek vanaf de weg!! Mijn eerste nieuwe 'vriend'!!

Er vlogen wat dagen en nachtjes voorbij…. Daar tussendoor ook nog break voor één of andere voetbalfinale…. Afijn… ik bleef trouw vissen en voeren! Na 3 of 4 nachten nog een korte onderbreking, maar na één nacht thuis en redelijk goed weer op komst, begon de stek toch wel te lonken. Ik besloot toch weer terug te gaan, want had immers zo’n 24 uur geleden behoorlijk gevoerd. Het is bekend dat het Markkanaal een ochtendstek is… en dat bleek wel toen ik vandaag om 4.30 uur een run op mijn rechter hengel kreeg. Ik was blij met mijn voorslag van gevlochten lijn, want ik bleef in eerste instantie toch wel achter het e.e.a. haken. Een minuut of vijf later lag er een mooie schub van 21 Pond op de mat. Een nachtfotootje en weer terug.


Eerste bezoek op de voerplek... 21 Ponds Schubkarper

Nog geen twee uur later rond 6.30 uur een volle fluiter op mijn linker hengel. Als een idioot ging hij er vandoor, wat klinkt dat heerlijk in deze ochtendstilte….
Ik wilde me toch nog enigszins fatsoenlijk aankleden, want tijdens de vorige fotosessie was m’n broek behoorlijk nat geworden en da’s toch minder in je slaapzak. En rond dit tijdstip begint er weer aardig wat volk langs het kanaal te fietsen…. In je onderbroek met een kromme hengel, maakt mij niet zoveel uit…. Maar ik weet niet of iedere voorbijganger dat waardeert. Daarnaast staan er ook wat brandnetels langs de waterkant….

Maar oké, na een seconde of 40, toch aangekleed bij mijn hengel aangekomen, welke nog steeds voluit stond te fluiten. Heerlijk!! Wederom schoof het net een minuut of vijf later onder eveneens een Schubkarper van 17 Pond. Mooi!
Een tandloze vroege voorbijganger wilde wel even een foto maken. Draaide na de fotosessie, toch ook nog maar een shaggie… dat had hij wel verdient vond hij!! Na een kort praatje over zijn karperverleden, had ik er wéér een ‘vriend’ bij en vertrok hij op z’n fietsje naar z’n werk! Toevallig dat deze vroege vogel in het verleden ook achter de hengellatten te vinden was….


Tweede bezoek op de voerplek... 17 Ponds Schubkarper. De voerplek is gevonden!

De boten kwamen langzaam op gang in het kanaal… af en toe een rollend lood zorgde daarom voor wat piepjes. Ik vond het mooi geweest. De stek was gevonden. Na nog wat voeren, op huis aan. In het weekend nog een paar ochtendjes gepland! Afwachten, wat deze stek me brengen gaat! Ben benieuwd!

Bezoek over het water!!
To be Continued!!

Geen opmerkingen: