dinsdag 25 augustus 2009

Op Zoek naar METERSNOEK – Deel 2

Tot nu toe…’

Met (vanaf 1998) bijna 250 snoeken op de kant of in de boot te hebben gehad moeten er toch snoeken bij geweest zijn die nog vers in het geheugen liggen?

Uiteraard zijn het toch wel de grotere snoeken die een speciaal plekje innemen en het zijn allemaal 90-ers. Tot nu toe heb ik er vier gevangen welke geen van allen ook maar in de buurt van een metersnoek kwamen. Drie snoeken waren 91 cm en één snoek 93 cm. Deze laatste ving ik vanuit de boot, de eerste snoeken allemaal vanaf de kant.

Een snoek van dit formaat doet wat met je. Vanaf het eerste contact met de vis, wanneer je hem nog niet hebt gezien en alleen nog maar log voelt trekken en beuken op de hengeltop, weet je al dat het een serieuze vis is. Na luttele ogenblikken verschijnt er een dikke rug net boven het wateroppervlak en stokt je adem.

Ik zou tijdens een vissessie best wel eens ‘in naam van de wetenschap’ aangesloten willen zitten op een hartslagmonitor. De rust die je hebt tijdens het slepen of inwerpen, je gedachten die langzaam afdwalen… een heerlijke trage hartslag… en dan die enorme opdonder op je hengel. Het lijkt me een geniaal beeld geven. Mocht iemand hier ooit nog aan mee willen werken, ik hou me aanbevolen.

Afijn… tot nu toe dus nog geen metersnoek. En als ik eerlijk ben heeft dat een hele duidelijke oorzaak. (Zie hiervoor deel 1 van Op ZOEK naar METERSNOEK). Eigenlijk heb ik mijn plannen nooit écht doorgezet. In de periode die achter me ligt ben ik regelmatig wezen slepen op een aantal wateren waar grote snoek zit. Water waar ook Metersnoeken zijn gevangen. Geen geruchten die via via ter oren zijn gekomen, maar van de bron of vanger zelf. De vraag komt natuurlijk dan omhoog waarom ik uiteindelijk niet heb doorgezet. Tja… al die andere manieren van visserij hebben nu eenmaal ook een enorme aantrekkingskracht.

Het lijkt dus allemaal vrij helder…. Gericht op alleen Metersnoek! En een Metersnoek betekend uren maken. Ik heb wel eens gehoord dat je vissend op het juiste water (waar de Metersnoeken zitten), op de juiste manier (gericht op snoek) en met het juiste aas zo’n 24 uur effectieve vistijd nodig hebt om die Metersnoek te vangen. Laat ik dit nu eens verdubbelen en afronden naar boven dan kom ik op 50 uur effectieve vistijd, wat wellicht gelijk staat aan 10 sessies.

Ik ben benieuwd!

Leo



Snoek 91 cm - 2 oktober 1999



Snoek 91 cm - 1 december 2000


Snoek 91 cm - 26 oktober 2002


Snoek 93 cm - 29 december 2004

Geen opmerkingen: