woensdag 26 augustus 2009

Op Zoek naar METERSNOEK – Deel 3

‘Aas’

Ik heb ze nog steeds in een doosje liggen… mijn eerst verroeste vispluggen. Trots dat ik erop was en ik deed er alles voor om ze te redden wanneer ik vast zat aan de andere (onbereikbare) oever. Na lang hard trekken kwam ik erachter dat de overkant echt niet dichterbij kwam… hand op de spoel en achteruit lopen ;(

Later had ik nog wel een touw met een enorme dreg eraan. Hiermee haalden we winkelkarretjes, fietsen en zelfs één keer een duister uitziende kabel met een diameter van zo’n 10 cm omhoog. Bij deze laatste was ik blij dat de woonwijk achter ons niet gelijk in het donker zat.

Rapala
Mijn eerste pluggen waren dus deze houten geschakelde jongens. De stalen bek kon je verstellen zodat de plug dieper of ondieper zou duiken. In de slootjes waar we visten was ondiep al meer dan genoeg.
Niet lang daarna kwamen de Rapala Jointed Floating Pluggen (J13) om de hoek kijken. Juist omdat we hier goede ervaringen mee hadden en ze niet gelijk in de bodem hakte, hadden we hier zo’n beetje de hele kleuren collectie van. De lichtblauwe variant was in het water waar wij visten wel de favoriet en zorgde voor vangstgarantie.

Lisette
Naast kunstaas hebben we ook een periode met dood aas gevist. De kleine zusjes van de Makreel (Lisette) waren prima van formaat en met zelf gefabriceerde takeltjes en winddobbers wisten we een aantal mooie snoeken te vangen.

Ondex 6
Toch kwamen we vaak weer terug op kunstaas. En brak er en periode aan waarbij ik alleen maar viste met blinkers. Ik ging een paar keer per week slootjes afstruinen en wist zo meerdere snoeken in een uurtje tijd te vangen. Ik was een groot verbruiker van de Ondex maatje 6 blinker. Al viel dat ook wel weer mee, maar wanneer ik ze aanschafte dan maar gelijk in grote hoeveelheden. De blinkers zijn onverzwaard en kan je heerlijk traag naar binnen draaien. En wanneer hij het niet meer zo lekker doet hoef je voor die €1,95 ook niet zo moeilijk te doen.

Evolutietheorie
Op een dag ben ik eens mee geweest naar nieuw water, om een dagje te slepen. Mijn maatje was daar eerder geweest en had zichzelf wat pluggen cadeau gedaan. Ik vond het écht niet kunnen wat hij uit zijn plastic tasje toverde. Wanneer je regelmatig met blinkers vist en de slanke Rapala Jointed’s gewend bent dan kan je niet geloven dat iemand met een Salmo Fatso aan komt zetten. Maar wanneer er werkelijk mee gevangen wordt….

Inmiddels zijn we vijf jaar verder, behoren de Salmo Fatso’s en sinds kort ook de Spro ‘Pike Fighters’ (ondanks dat deze al jaren goed lopen) tot de standaard sleepuitrusting. Doe er nog een paar Jerkbaits bij en achterlijk grote gummy Shad van zo’n 25 cm….
Ik moet toegeven, ook ik evolueer…

Und Jetzt?
Met zo’n 13 jaar aan kunst(aas) en vliegwerk blijven er dus een aantal Toppers over en komen er een aantal Nieuwelingen bij waarmee we de strijd gaan voortzetten. Hieronder mijn ‘nieuwe’ kunstaaskistje…. Voor één keer met het kunstaas aan de buitenkant. Nooit meer dreggen in elkaar, altijd je toppertjes paraat, nooit meer natte pluggen in een dichte doos ;( Wat mij betreft het ideale opbergsysteem voor pluggen die je NU gebruikt! Paar afval stukjes PVC pijp (rond 75 en 110) … Plaats voor 16 pluggen, je tangetjes e.d. incl. hengsel (oude verfemmer).



Qua aas, ben ik er klaar voor!

Leo

Geen opmerkingen: